Mer om Dr Phil - missbruk

De senaste dagarna har Ted Williams varit klient hos Dr Phil. TW är mannen som gick från uteliggare till megakändis, pga sin fantastiska röst - han är rösten säkert vi ofta också hört som snackar på reklam, film trailers och sånt. Innan han blev känd och levde på gatan använde han sin röst bl a till att skapa förtroende för att sedan begå olagligheter, butiksrån mm (berättade han själv i showen).
Rikedomarna som följde på upptäckten hindrade honom dock inte från att fortsätta/återfalla i missbruk av alkohol och droger, och det var därför han medverkade i Dr Phil, som försöker hjälpa honom ur detta. Dr Phil har ju de bästa av resurser, men utmaningen är att få en missbruakre att vilja, verkligen vilja, ta till sig dessa resurser. Som barn till en alkoholist kände jag igen mycket när jag satt och lyssnade på dialogen mellan Dr Phil och TW. Lögnerna, bortförklaringarna, löftena, de undvikande svaren. Dr Phil sa i något skede att TW fortfarande "resonerar med en missbrukares logik" (när han varit på behandling några dagar), och det var nog något av det mest träffande och beskrivande jag hört av det fenomenet som jag så ofta själv blivit vittne till. Lögnerna, bortförklaringarna, löftena, de undvikande svaren. Men någonstans verkar TW vilja komma till rätta med sitt missbruk (jag tror de flesta vill det), det är bara det att hans mesta livserfarenhet kommit från insidan av missbruket och han behöver mera referensramar och erfarenheter från en tillvaro utanför missbruket, som är så positiva att han inte känner en längtan tillbaka in i det. När jag tänker på min egen pappa så tycker jag nämligen att missbruket ofta verkat som en för honom trygg mantel att svepa in sig i och vara patetisk och liten och svag.


Kommentarer
Postat av: Libra på blogspot

Kikar in för att önska dig en trevlig första advent!

Kram =)

2011-11-27 @ 11:23:54
URL: http://mammababsan.blogspot.com
Postat av: Gardenparty

Tack detsamma Libra!!

2011-11-27 @ 12:37:22
Postat av: Libra på blogspot

Hallå där Spammis!

Hur är läget? Bra hoppas jag.

Förstår att du är för upptagen för att hinna titta in på bloggen just nu.

Men jag ville bara önska dig en trevlig helg!

Kram =)

2011-12-16 @ 11:55:15
URL: http://mammababsan.blogspot.com
Postat av: Libra på blogspot

Spammis var är du????

Här är det verkligen tomt just nu.

suck Jag får väl ha tålamod tills du

hinner med bloggeriet igen.

Ha det bra så länge!

Kram=)

2012-01-14 @ 10:16:58
URL: http://mammababsan.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0