Dr Phil

Måste säga att jag gillar verkligen Dr Phil! På senare tid då jag jobbar mycket hemifrån och inte spenderar den tidpunkten hans program kommer ute i rusningstrafiken så har jag haft möjlighet att titta. Jag t o m planerar mina tider lite grann här hemma så jag kan titta på Sjuan kl. 16:45.
Har läst flera böcker av honom och haft mycket nytta av dom. I min ålder trodde jag inte jag skulle lära mig nya saker om mig själv mer, men hans böcker gav mig intressanta insikter och lärdomar. Tycker hans filosofi är så himla vettig: fokusera på ditt problem du har NU och lös det. Grotta inte runt i barndomens skrymslen! Det kan man göra litegrann, det är alltid bra att förstå att ens problem kan ha sin upprinnelse i barndomen, men: Det är nuet som räknas, inte älta det förgångna, man kan inte ändra det förgångna, man kan bara ändra här och nu.
En annan sak som jag tycker är bra är att man inte alltid kan räkna med att man ska ha lust med saker, inte ens det man brinner för egentligen. Och då gäller det att skaffa sig rutiner, som man håller. Förlitar man sig på och sitter och väntar på att lusten ska infinna sig så kommer man inte få mycket gjort. 
Låter kanske självklart, men studerar man sitt beteende ibland så märker man att det alls inte är självklart i praktiken, bara i teorin, och då är det ju liksom ingen vits, om man inte tillämpar sina insikter så man kan få ett bättre liv och kanske bli en lite gladare människa.

Kommentarer
Postat av: Libra på blogspot

Tjohoo Spammis!!!

Här kommer jag! Nu fungerar det som det ska.

Vad kul att du har börjat blogga igen.

Ska lägga till dig i min blogglista på direkten.



Jag tittar också på Dr Phil.

Det är skönt med någon som utan krusiduller kan sätta fingret på den ömma punkten direkt.

Han gör allt så mycket enklare att ta itu med.



Ha en fortsatt bra kväll!

Kram =)



2011-11-24 @ 20:47:29
URL: http://mammababsan.blogspot.com
Postat av: Gardenparty

Hihi, ja äntligen börjar skrivnerven klia igen! Kul att du tittade in! Ha en skön helg!

2011-11-25 @ 09:32:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0